Onderwijsvormen

Ontdek de diverse alternatieve onderwijsvormen binnen het Vlaamse onderwijs. Op deze pagina wordt er een helder overzicht gemaakt om toekomstige leraren te helpen bij het kiezen van een stageschool of toekomstige werkplek. Verken de mogelijkheden en vind de aanpak die het beste bij jou past.

Steiner onderwijs

Opgestart door Rudolf Steiner in het jaar 1919.

Het Steineronderwijs, ook wel bekend als
Waldorfonderwijs, legt de nadruk op de holistische ontwikkeling van het kind. Het kind wordt met andere woorden als 'geheel' gezien. Hoofd, gedachten, hart, handen,.. hebben allemaal een invloed in de ontwikkeling van het kind. 

Creativiteit, kunst en praktische vaardigheden worden geïntegreerd in het curriculum.
Leerlingen ontwikkelen zich in hun eigen tempo, met aandacht voor zowel cognitieve als sociaal-emotionele groei.

Dalton onderwijs

Daltononderwijs ontstond rond 1905 in de Verenigde Staten van Amerika, ontwikkeld door Helen Parkhurst. Zij werkte in een school waar alle leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen moesten werken aan projecten. 

Het Daltononderwijs is gebaseerd op de principes van vrijheid, verantwoordelijkheid en samenwerking.

Leerlingen krijgen de ruimte om zelfstandig te werken en hun eigen leerproces te sturen, binnen een gestructureerde omgeving. De nadruk ligt op het ontwikkelen van zelfredzaamheid en probleemoplossend vermogen.

Freinet onderwijs

Célestin Freinet is de uitvinder van het Freinetonderwijs. De eerste Freinet scholen werden opgericht in de jaren 40-50. Freinet merkte in zijn lessen dat de kinderen uit arbeidersgezinnen meer moeite hadden om het niveau te halen dat verwacht werd vanuit de regering. 

Het Freinetonderwijs stimuleert een actieve en onderzoekende houding bij leerlingen. Leren gebeurt vanuit de eigen interesse en ervaringen van de kinderen, met een sterke focus op communicatie, samenwerking en maatschappelijke betrokkenheid. Hierdoor sloot de leerstof plots meer aan bij de leefwereld van de kinderen en konden ze deze beter opslaan en toepassen.

De leraar fungeert als begeleider en facilitator van het leerproces.